Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870). Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).

Podmiot uprawniony do złożenia petycji

Petycje mogą składać: osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi lub grupa tych podmiotów. Petycja może być złożona w interesie publicznym, w interesie podmiotu wnoszącego petycję lub interesie podmiotu trzeciego, za jego zgodą.

Miejsce składania dokumentów

Petycję składa się w formie pisemnej na adres:
Urząd Gminy w Sokolnikach, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 98-420 Sokolniki
pokój nr 7 – sekretariat
albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub adres skrytki ePUAP: /0l553rtalf/SkrytkaESP

Godziny urzędowania:
Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 8:30 - 16:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 – 15:30

Wymagane dokumenty

  1. Petycja.
  2. Zgoda podmiotu trzeciego na złożenie petycji w jego interesie (w przypadku składania petycji w interesie podmiotu trzeciego, zgoda taka jest dołączana do petycji).
  3. Dokumentacja, mająca związek ze sprawą pozostającą przedmiotem petycji (opcjonalnie).
  4. Zgoda na ujawnienie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej gminy Sokolniki danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję (opcjonalnie).

Petycja powinna zawierać:

  • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję,
  • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów,
  • oznaczenie adresata petycji,
  • wskazanie przedmiotu petycji.

Podpis

  • petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów - przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję,
  • petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.

Termin realizacji sprawy

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia. Termin liczy się odpowiednio od dnia otrzymania petycji przez właściwy organ albo od dnia uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji.

Sposób załatwienia sprawy

Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy

Postępowanie w sprawie petycji jest postępowaniem jednoinstancyjnym. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.

Dodatkowe informacje

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.

Podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może pozostawić bez rozpatrzenia petycję złożoną w sprawie, która była przedmiotem petycji już rozpatrzonej przez ten podmiot, jeżeli w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody nieznane podmiotowi właściwemu do rozpatrzenia petycji. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji niezwłocznie informuje podmiot wnoszący petycję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie załatwienia petycji.

Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).

Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz - w przypadku wyrażenia zgody - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.

Petycje niezawierające oznaczenia podmiotu, wskazania miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji pozostawia się bez rozpatrzenia.
Zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w sprawach dotyczących petycji reguluje ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 870).

Miejsce załatwienia sprawy

Referat Organizacyjny
Urząd Gminy w Sokolnikach, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 98-420 Sokolniki, pokój nr 7 - sekretariat, tel. 62 78 45 159, fax 62 78 45 194, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., www.sokolniki.pl

Szczegółowych wyjaśnień udziela Sekretarz Gminy, Ewelina Kos, pokój nr 9, tel. 62 62 62 212, fax 62 78 45 194, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Klauzula informacyjna petycje.pdf

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Zarządzenie Nr 120.12.2021 Wójta Gminy Sokolniki z dnia 11 października 2021r. w sprawie organizacji i przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków w Urzędzie Gminy w Sokolnikach.

Podmiot uprawniony do złożenia skargi/wniosku

Ze skargą/wnioskiem może wystąpić każdy w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

Miejsce składania dokumentów

Urząd Gminy w Sokolnikach, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 98-420 Sokolniki pokój nr 7 – sekretariat
fax 62 78 45 194,
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
adres skrytki ePUAP: /0l553rtalf/SkrytkaESP
Osobiście.
Listownie.
Możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną.
Ustnie do protokołu.

Dni i godziny przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków w Urzędzie Gminy w Sokolnikach:

  1. Wójt Gminy Sokolniki w każdy poniedziałek w godzinach 8:00 – 16:00, a gdy dzień ten jest wolny od pracy, następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy;
  2. Sekretarz Gminy, pracownicy Referatu Organizacyjnego zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych – od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu Gminy w Sokolnikach;
  3. Przewodniczący Rady Gminy Sokolniki - w każdy poniedziałek w godzinach 14:00 – 16:00, a gdy dzień ten jest wolny od pracy, następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Godziny urzędowania:
Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 8:30 - 16:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 – 15:30

Wymagane dokumenty

Skarga lub wniosek.
Zgoda osoby, w interesie której jest składana skarga lub wniosek (w przypadku składania skargi lub wniosku w interesie innej osoby).
Dokumentacja, mająca związek ze sprawą pozostającą przedmiotem skargi lub wniosku (opcjonalnie).

Termin realizacji sprawy

Organ właściwy do załatwienia skargi/wniosku powinien załatwić skargę/rozparzyć wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Sposób załatwienia sprawy

Pisemne zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi/wniosku.

Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy

Postępowanie skargowo - wnioskowe jest samodzielnym, jednoinstancyjnym postępowaniem, kończącym się czynnością materialno-techniczną (zawiadomieniem o sposobie załatwienia skargi/wniosku).
Skarżącemu nie przysługuje prawo do zaskarżenia sposobu załatwienia skargi, zarówno w trybie administracyjnym, jak i sądowoadministracyjnym. Ponadto, zgodnie z treścią art.239 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w odpowiedzi na skargę organ wykazał jej bezzasadność, skarżący nie może ponowić skargi bez wskazania nowych okoliczności. Jeżeli takie okoliczności nie zostaną wskazane, organ może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy, bez zawiadamiania skarżącego.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w rozdziale 2 Dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie miesiąca albo w terminie wskazanym w zawiadomieniu.

Dodatkowe informacje

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Skarga lub wniosek powinna zawierać zwięzłe i rzeczowe przedstawienie zarzutu (problemu).
Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko (nazwę) oraz adres skarżącego (wnioskodawcy). W przypadku gdy skargi i wnioski nie zawierają ww. danych, pozostawia się je bez rozpoznania.
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

Miejsce załatwienia sprawy

Przyjmowaniem i koordynowaniem rozpatrywania skarg i wniosków zajmuje się Referat Organizacyjny.
Nadzór nad prawidłowością i terminowością załatwiania skarg i wniosków sprawuje Sekretarz Gminy, Ewelina Kos, pokój nr 9, tel. 62 62 62 212, fax 62 78 45 194, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Klauzula informacyjna - skargi i wnioski .pdf